Enkelt forklart: Slik revolusjonerte Europallen logistikkbransjen Uten Europallen ville logistikkbransjen sett helt annerledes ut – og ikke til det bedre.
Enkelt forklart: Slik revolusjonerte Europallen logistikkbransjen Uten Europallen ville logistikkbransjen sett helt annerledes ut – og ikke til det bedre.
Enkelt forklart: Strekoden 50 år: Strekene som endret alt Forrige onsdag, 26. juni, markerte 50 årsjubileumet for strekkoden. En teknologisk milepæl som forandret global handel og logistikk for alltid. Men har tiden løpt fra de rektangulære linjene?
Enkelt forklart: De 30 viktigste flaskehalsene i internasjonal skipsfart Som følge av uro i Midtøsten, tørke i Latin-Amerika og en spent situasjon mellom USA og Kina, er det i disse dager mye skriverier om Suezkanalen, Bab el-Mandeb, Panamakanalen, Hormuzstredet og Taiwanstredet. Det er fort gjort å gå surr i hvor de enkelte flaskehalsene er, og hva slags betydning de har for internasjonal skipsfart.
Enkelt forklart: Nasjonal transportplan I denne artikkelen bryter vi enkelt ned hva nasjonal transportplan er for noe.
Enkelt forklart: Kabotasje - ulovlig og lovlig på samme tid - her leser du hvorfor Få temaer bidrar til å fyre opp temperaturen i norsk transportnæring som kabotasje. I denne utgaven av vår "Enkelt forklart"-spalte bryter vi ned hva kabotasje er for noe, fordeler med kabotasje, hvorfor det er så omstridt og hva regelverket sier om denne transportformen.
Enkelt forklart: Blikkboksen som endret verdenshandelen Noen oppfinnelser er viktigere enn andre. Og i logistikkens verden er det klart at vi i vår spalte "Enkelt forklart" må dra en kjapp historie om kanskje den viktigste av de alle: Containeren.
Enkelt forklart: Strekoden 50 år: Strekene som endret alt Forrige onsdag, 26. juni, markerte 50 årsjubileumet for strekkoden. En teknologisk milepæl som forandret global handel og logistikk for alltid. Men har tiden løpt fra de rektangulære linjene?
Enkelt forklart: Kabotasje - ulovlig og lovlig på samme tid - her leser du hvorfor Få temaer bidrar til å fyre opp temperaturen i norsk transportnæring som kabotasje. I denne utgaven av vår "Enkelt forklart"-spalte bryter vi ned hva kabotasje er for noe, fordeler med kabotasje, hvorfor det er så omstridt og hva regelverket sier om denne transportformen.
Enkelt forklart: Blikkboksen som endret verdenshandelen Noen oppfinnelser er viktigere enn andre. Og i logistikkens verden er det klart at vi i vår spalte "Enkelt forklart" må dra en kjapp historie om kanskje den viktigste av de alle: Containeren.
Enkelt forklart: Nasjonal transportplan Denne uken legger regjeringen frem nasjonal transportplan for perioden 2025-2036. I denne artikkelen bryter vi enkelt ned hva nasjonal transportplan er for noe.
Enkelt forklart: De 30 viktigste flaskehalsene i internasjonal skipsfart Som følge av uro i Midtøsten, tørke i Latin-Amerika og en spent situasjon mellom USA og Kina, er det i disse dager mye skriverier om Suezkanalen, Bab el-Mandeb, Panamakanalen, Hormuzstredet og Taiwanstredet. Det er fort gjort å gå surr i hvor de enkelte flaskehalsene er, og hva slags betydning de har for internasjonal skipsfart.
Enkelt forklart: 30. Cookstredet Det ligger helt på den andre siden av jordkloden, og de fleste har hørt opp det, men Cookstredet er mer enn noe annet viktig for den regionale skipstrafikken mellom Nord- og Sørøya på New Zealand.
Enkelt forklart: 29. Bass-stredet Bass-stredet er mer enn noe annet en viktig regional passasje for skipsfart mellom Australia og Tasmania, eller som farled for skipstrafikk fra Australias vestkyst til New Zealand.
Enkelt forklart: 16. Kapp det gode håp Etter Houthi-opprørernes angrep mot kommersiell skipsfart i 2023 og 2024 sendes mye mer gods enn tidligere den lange og stormfulle omveien rundt sydspissen av Afrika.
Enkelt forklart: 25. Taiwanstredet Stredet som skiller Taiwan fra Kina er mest i nyhetsbildet på grunn av den spente geopolitisk situasjonen, men spiller også en nøkkelrolle for global handel.
Enkelt forklart: 5. Panamakanalen En av verdenshistoriens største ingeniørbragder sørget for at man fra 1914 fikk en snarvei mellom Atlanterhavet og Stillehavet.
Enkelt forklart: 1. Beringstredet Et stred som skiller stormaktene USA og Russland vil alltid havne på en liste over verdens viktigste stred i geopolitisk forstand, men på grunn av de tøffe klimatiske forholdene blir Beringstredet lite brukt innen internasjonal shipping.
Enkelt forklart: 6. Magellanstredet Før Panamakanalen sto klar i 1914 måtte skipstrafikken mellom Atlanterhavet og Stillehavet ta veien om Sør-Amerika. På den sjøruten er det to alternativer: Via Kapp Horn, og inn i det ugjestmilde farvannet som omtales som Drakestredet, eller via det litt smulere farvannet som omtales som Magellanstredet.
Enkelt forklart: 3. Floridastredet / Bahamasstredet Floridastredet og Bahamasstredet er to separate, men likevel nært sammenknyttede stred som på grunn av sin nære geografiske plassering fanger opp en del av den samme skipstrafikken.
Enkelt forklart: 4. Windwardstredet Windwardstredet er et viktig farled spesielt for skipsruter mellom USAs østkyst og Panamakanalen.
Enkelt forklart: 2. Yucatánstredet Yucatánstredet spiller en viktig rolle for trafikk inn og ut av Mexicogolfen.
Enkelt forklart: 9. Hudsonstredet Om det er fort gjort å undervurdere betydningen av St. Lawrence-stredet innen internasjonal skipsfart, er det ditto fort gjort å overvurdere betydningen av Hudsonstredet som ligger litt lenger mot nord.
Enkelt forklart: 11. Storebælt / Øresund Med sin store bredde har Storebælt mest tonnasje og passer best for de store skipene. Øresund på sin side har mest trafikk.
Enkelt forklart: 8. St. Lawrence-stredet Via St. Lawrence-stredet kan man nå de store innsjøene i Nord-Amerika i USA og Canada via sjøveien ned St. Lawrence-elven.
Enkelt forklart: 7. Drakestredet Etter at Panamakanalen åpnet i 1914 kunne mange skip seile via Latin-Amerika. men for skip som er for store for slusesystemet i Panama, er fortsatt rundturen om Kapp Horn i Sør-Amerika ofte den eneste farbare seilasen mellom Atlanterhavet og Stillehavet.
Enkelt forklart: 12. Dardanellene Bosporosstredet har alle hørt om. Dardanellene er mer ukjent, men stopper skipstrafikken opp her, så er det også stopp for all sjøtransport mellom Middelhavet og Svartehavet.
Enkelt forklart: 15. Gibraltarstredet Rivalisering mellom europeiske stormakter om kontrollen over Gibraltar er et vitnesbyrd over stredets viktige strategiske beliggenhet som flaskehals mellom Atlanterhavet og Middelhavet.
Enkelt forklart: 10. Den engelske kanal Kanalen mellom England og Frankrike er Europas mest trafikkerte knutepunkt til sjøs, og er den maritime livsnerven for gods til og fra Norge.
Enkelt forklart: 18. Bab el-Mandeb I forbindelse med urolighetene i Midtøsten og Houthienes angrep mot kommersiell shipping, har Bab el-Mandeb kommet i nyhetenes søkelys gjennom 2023 og 2024.
Enkelt forklart: 19. Hormuzstredet Hormuzstredet er en av de mest trafikkerte skipsfartsårene i verden. Mer enn en tredjedel av verdens sjøbårne oljehandel passerer gjennom stredet hvert år. Det utgjør en viktig maritim forbindelse mellom Midtøsten, Asia og resten av verden.
Enkelt forklart: 20. Mosambikkanalen Mosambikkanalen har fått mye ekstra skipstrafikk de siste månedene etter at skipstrafikk ble omdirigert til å seile omveien rundt Kapp det gode håp.
Enkelt forklart: 22. Singaporestredet Singaporestredet er, i likhet med det nærliggende Malakkastredet, helt avgjørende for interkontinental skipstrafikk og for en effektiv flyt av gods fra Øst-Asia til Europa, østkysten av USA og til India og landene i Midt-Østen.
Enkelt forklart: 21. Malakkastredet Med statistikk som viser at en fjerdedel av verdens handel til sjøs passerer Malakkastredet, blir det ofte omtalt som verdens viktigste farled.
Enkelt forklart: 23. Sundastredet Dybdebegrensningene i Sundastredet gjør at sundet taper mye skipstrafikk til Lomboksundet lenger øst i Indonesia.
Enkelt forklart: 24. Lomboksundet Skip som er for store til å passere Malakkastredet eller Suezkanalen må legge kursen om Lomboksundet på seilasen fra Asia til Europa.
Enkelt forklart: 27. Tsugarustredet, Tatarstredet og La Pérousestredet Selv kombinert seg imellom har de tre stredene begrenset med skipstrafikk, og er først og fremst viktig for den regionale skipstrafikken i Nordøst-Asia.
Enkelt forklart: 26. Koreastredet Koreastredet er, som navnet antyder, en svært viktig passasje for mye av trafikken til og fra Korea, ikke minst de viktige havnene Busan og Ulsan.
Enkelt forklart: De 30 viktigste flaskehalsene i internasjonal skipsfart Som følge av uro i Midtøsten, tørke i Latin-Amerika og en spent situasjon mellom USA og Kina, er det i disse dager mye skriverier om Suezkanalen, Bab el-Mandeb, Panamakanalen, Hormuzstredet og Taiwanstredet. Det er fort gjort å gå surr i hvor de enkelte flaskehalsene er, og hva slags betydning de har for internasjonal skipsfart.
Enkelt forklart: Enkelt forklart: Dette er forskjellen på Suezmax, Panamax, Neo-Panamax og Capesize Panamakanalen og Suezkanalen er to menneskeskapte kanaler som har revolusjonert global handel. Det er imidlertid ikke alle skip som kan benytte seg av kanalene, noe som medførte et behov for å innføre skipsklasser som indikerer hva slags begrensninger som gjelder for ulike skip. I denne artikkelen gir vi deg litt grunnleggende shippingterminologi.
Enkelt forklart: Nå blir det "Enkelt forklart" TEU, 3PL, SCM, WMS, Bill of Lading, Capesize, Neo-Panamax, Europall, AdBlue, NSAB, AS/RS. Listen over fagterminologi i logistikkbransjen er lang som et vondt år. Nå vil Logistikk Inside gi deg litt veiledning i begrepsbruk og fagsjargong via vår nye artikkelserie "Enkelt forklart".